Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides!
București
Trecute

Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu

Malvina Urșianu

Retrospectiva Malvina Urșianu debutează cu unicul titlu din epopeea cinematografică națională semnat de o cineastă, și anume Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu, un film istoric puternic marcat de influența dipticului Ivan cel Groaznic (r. Serghei Eisenstein, 1944, 1958) și îndatorat tropilor naționaliști ai genului, peste care se inserează însă perspectiva Doamnelor Ruxandra (Silvia Popovici) și Chiajna (Melania Ursu), din neamul Mușatinilor, și discreta lor acaparare a spațiului de reflecție filozofică asupra istoriei. Pe fundalul delirului de putere tot mai patologic și sângeros al lui Vodă, inconsistența generică a personajelor feminine din epopeea cinematografică națională este revizuită aici de o imagine sacrificială și înțeleaptă asupra rolului lor peste veacuri și de sugestia preluării și predării tronului pe linie matriarhală.

Cinema Union
22 ianuarie 2025

Retrospectiva Malvina Urșianu debutează cu unicul titlu din epopeea cinematografică națională semnat de o cineastă, și anume Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu, un film istoric puternic marcat de influența dipticului Ivan cel Groaznic (r. Serghei Eisenstein, 1944, 1958) și îndatorat tropilor naționaliști ai genului, peste care se inserează însă perspectiva Doamnelor Ruxandra (Silvia Popovici) și Chiajna (Melania Ursu), din neamul Mușatinilor, și discreta lor acaparare a spațiului de reflecție filozofică asupra istoriei. Pe fundalul delirului de putere tot mai patologic și sângeros al lui Vodă, inconsistența generică a personajelor feminine din epopeea cinematografică națională este revizuită aici de o imagine sacrificială și înțeleaptă asupra rolului lor peste veacuri și de sugestia preluării și predării tronului pe linie matriarhală.