Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides! 👩🏼‍🤝‍👩🏼 Feminism + Cinematografie + Recenzii 💗 Înscrie-te acum la newsletterul lunar f-sides! 🎇 Critică + Name dropping + Liste filme 🐬 Înscrie-te acum la newsletterul lunar F-sides!
Articol

Does One Have To Be Happy? Heterofatalism 1914/1964/2024

de Alex Roceanu

Filmul „Loving Couples” (1964, r. Mai Zetterling) va fi proiectat la București (24 iulie, ora 20:30Cinema Elvire Popesco), Timișoara, (27 iulie, ora 17:30  Cinema Victoria).

Loving Couples (1964), filmul de debut al lui Mai Zetterling, apare în plină revoluție sexuală cu un motto clar: „Men always betray you.

Cele trei protagoniste trăiesc, la un moment dat, trădări, injurii sau traume din partea bărbaților din viețile lor — Agda este victimizată de un bărbat pedofil, Adèle este trădată de bărbatul iubit, soarta Angelei este tratată ca o jucărie. Ce e nou nu sunt manifestările distructive ale misoginiei, ci candoarea cu care regizoarea prezintă nemulțumirile femeilor. Vocea răspicată a lui Zetterling (i s-a zis că „regizează ca un bărbat”) face ca filmul, a cărei acțiune se petrece acum mai bine de un secol, să aibe un ethos contemporan, oglindind idei care abia acum se coagulează sub forma unor definiții.

Este o tristă axiomă că femeile suferă emoțional și fizic de pe urma puterii pe care o exercită bărbații. În schimb, ne-am obișnuit cu denigrarea comică a bărbaților ca un fel de supapă emoțională pentru condiția noastră oprimată. Bărbații se bucură de patriarhat și avantajele sistemice aferente, noi de bluze de plastic pe care scrie „Men are trash”. Totodată, în ultimii ani criticile au devenit mai tăioase, sentimentele mai întunecate și perspectivele din ce în ce mai pesimiste, mai ales în lumea femeilor heterosexuae și mai ales în relațiile lor intime. Cinismul romantic al femeilor care sunt atrase exclusiv de bărbați a devenit prea popular pentru a nu avea un nume propriu — heterofatalism.

Heterofatalismul (inițial „heteropesimism”), termen definit de teoreticianul Asa Seresin în 2019, este distanțarea performativă a persoanelor straight față de heterosexualitate, manifestată în genere prin sentimente de jenă, regret și deznădăjduință. Concret, îl putem observa în declarațiile mai mult sau mai puțin hiperbolice precum: „heterosexualitatea e o închisoare”, „urăsc barbații” sau eternul „ce norocoasă ești că îți plac fetele”. Heterofatalismul anesteziază nemulțumirea femeilor în relații romantice cu bărbați și o transformă în energia necesară pentru a perpetua instituția heterosexualității. Este o plângere fără finalitate politică.

Sursa: subreddit AreTheStraightsOK

Cunoscând această definiție, găsim heterofatalismul în centrul emoțional Loving Couples. Angela, spre exemplu, apare în acțiune denunțând căsătoria și bărbații („Marriage is like falling asleep for the rest of your life”), iar cea mai importantă relație a ei este cu mătușa sa necăsătorită, Petra. Asemeni femeilor de astăzi care se dezic de relații heterosexuale dar continuă să le caute, principiile Angelei nu fac față atracției față de Thomas, fostul iubit al Petrei. În final, Angela rămâne gravidă și necăsătorită, o condiție extrem de precară pentru orice femeie în 1914, iar ajutorul ei este tot Petra, care îi promite că acel copil va fi „al lor”.

Adèle este cea mai clară întruchipare a heterofatalismului. Suferința sa este cea mai amară, zbătându-se necontenit împotriva căsniciei și a lumii în care se află. Familia bogată pe care o servește o dezgustă la fel de mult ca soțul ei. O relație eșuată din tinerețe, cumulată cu traumele cotidiene, i-au știrbit plăcerea, rămânând în urma sa un pesimism acid. Singurul moment de satisfacție este o scenă de intimitate autoerotică, înainte să declare disperată: „There isn’t any love, it’s just beds, filth and slime!”

Filmul este dominat de femei, de dorințele și sentimentele lor, libertatea se găsește în spații homosociale (precum internatul de fete). Totuși, bărbații inevitabil le modelează sorțile: războiul dezbină relația Angelei, Adèle este perpetuu mâhnită de căsnicia nedorită, iar Agda este iubită de un bărbat, dar nu destul cât el să renunțe la o logodnă mai nobilă. Ca o tobă bătând în surdină, femeile își exprimă doleanțele numai pentru a se întoarce de unde au pornit. Tot ce au la îndemână este un mănunchi de replici tăioase, dar inofensive pentru sistem: „A woman, therefore married, therefore unhappy.”

Surse

https://thenewinquiry.com/on-heteropessimism/

https://www.buzzfeednews.com/article/shannonkeating/straight-romance-heteropessimism-marriage-story

https://www.cosmopolitan.com/sex-love/a42005206/what-is-heteropessimism

https://publicseminar.org/essays/am-i-a-heteropessimist/

https://www.dazeddigital.com/life-culture/article/48240/1/straight-people-are-not-ok-heteropessimism-love-is-blind-netflix

https://www.refinery29.com/en-gb/2021/06/10477715/what-is-heteropessimism

https://theoutline.com/post/8607/heteropessimism-why-women-date-men

Sezonul 5 F-SIDES se numește Feelings.zip – O arhivă feministă a sentimentelor. Ne dorim să chestionăm, discutăm și decodificăm alături de public sentimentele și trăirile, plasându-le între expresia lor socială și felul în care sunt mediate de experiența cinematografică.

Se întâmplă între aprilie 2024 și ianuarie 2025 în București, Timișoara și Cluj.

Urmărește-ne pe Instagram și Facebook.